سی اس تیم آموزش حرفه ای پایتون – رازهای پایتون را همین حالا یاد بگیرید - سی اس تیم

بعد از معرفی اولیه زبان برنامه نویسی پایتون این بار می خواهیم به سراغ آموزش حرفه ای پایتون و بررسی دقیق تری از موضوع شی گرایی در این زبان محبوب داشته باشیم و با بهترین فریمورک های پایتون آشنا شویم.

آموزش پایتون امروزه به یکی از مهمترین مباحث آموزش برنامه نویسی تبدیل شده است که با توجه به پیشرفت خوبی که در سال های گذشته داشته است بیشتر از قبل مورد توجه برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزاری قرار گرفته است.

نگاه کامل به زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون در کنار ویژگی های ممتازی که دارد دارای خصوصیات چند منظوره ای است که هر کسی می خواهد به دنیای برنامه نویسی ورود پیدا کند را مجذوب خود خواهد کرد.

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

پایتون یک زبان با سطح بالا (نزدیک به زبان انسان)، شی گرا، متن باز (اوپن سورس)، چند منظوره و از نوع اسکریپتی است که هدف اصلی از ایجاد این زبان شامل توانایی خوانایی بالا در برنامه های نوشته شده و همچنین بازدهی نسبی بالا در آن هست.

زبان پایتون از آنجایی که دارای کاربردهای مختلف و زیادی است و ابزارهای متعددی برای پشتیبانی از این کاربردها وجود دارد می تواند شما را تا سالها صرف یادگیری خود کند.

البته اینکه هدف شما از فراگیری و آموزش پایتون چیست و مهمتر اینکه کدام یک از کاربرد های این زبان شما را مجذوب خود کرده است می تواند بهتر کمک کند تا زمان دقیقتری از آموزش کامل آن را اطلاع دهیم.

  • آموزش رایگان پایتون — همین حالا بخوانید

آموزش حرفه ای پایتون و اصول اولیه آموزشی آن بسته به آنچه شما از این زبان می خواهیم می تواند بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد. از مزیت های محبوب این زبان این است که برای شروع فراگیری آن نیازی به مدرک کامپیوتر و لیسانس و بالاتر نیست و همینطور تجربه بالایی برای آموزش آن نیز لازم نیست.

مطمئنا با استفاده از آموزش های پروژه محور مدرسه قباد در سالهای اخیر خیلی بهتر از چند دهه گذشته می توانید سیر مراحل آموزشی را طی کنید.

بررسی مباحث شی گرایی در پایتون

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان های مطرح در موضوع شی گرا به حساب می آید که برای تعریف و بررسی کاربرد شی گرایی در پایتون ابتدا باید به سراغ ایجاد و تعریف کلاس در آن باشیم.

در ادامه می خواهیم با نحوه تعریف کلاس، انواع متد و ویژگی آنها برای آموزش حرفه ای پایتون همراه با مثال آشنا شویم.

این را در ابتدا باید بدانیم که شی گرایی در برنامه نویسی کمک خواهد کرد تا کدنویسی ما خوانا و نزدیک به زبان و دنیای واقعی به نظر برسد. کلاس ها در حقیقت شبیه به قالبی برای هر کدام از اشیاء هستند که به هر عضو و نمونه از کلاس (Class)، یک شئ (Object) گفته می شود.

در هر کلاس می توان ویژگی های متفاوتی با کلاس های دیگر معرفی و تعریف کرد. به هر کدام از این ویژگی ها اصطلاحا State یا Attribute گفته می شود. و البته مطابق با هر شئ می توان رفتارهای مشخصی از آن نمایش داده شود که به این رفتارها در یک کلاس، متد (Method) گفته می شود.

آموزش شی گرایی در پایتون می تواند به شما کمک تا با اصطلاحات و بخش های مختلف یک کلاس که موضوع مهمی در برنامه نویسی پایتون هست آشنا شوید، برای شروع یادگیری به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی کلاس و اجزای آن در پایتون

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

یکی از بخش های مهم در مفهوم شی گرایی، تعریف کلاس است. قبل از نحوه تعریف آن به معرفی اجزای یک کلاس می پردازیم

تعریف کلاس : در برنامه نویسی شی گرا، کلاس از مجموعه ای از داده ها که شامل ویژگی ها، متدها و متغیرها است تشکیل شده که همه ی این ها در کنار هم اعضای یک کلاس را تشکیل می دهند.

تعریف داده : مفهوم داده که در کلاس ها تعریف می شود، متغیرهایی است که بعنوان اطلاعات وارد شده و ذخیره می شوند و در یک کلاس قرار می گیرند.

برای هر کدام از این داده ها ویژگی های مختلفی تعریف می شود.

تعریف متد : به توابع داخل یک کلاس گفته می شود که رفتار یک کلاس را مشخص می کند.

نحوه کارکرد یک کلاس به این گونه است که در آغاز داده های اولیه در متغیرهای یک کلاس قرار می گیرند و بعد از آن توسط انواع متدها مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی یک کلاس را تعریف می کنیم می توانیم تعداد اشیاء مورد نیاز در کلاس را مشخص کنیم.

کسب آموزش برنامه نویسی مدرسه قباد با استفاده از مفهوم شی گرایی نقش مهمی در شناخت کلیه ی رفتارها، تحلیل داده های ورودی و استفاده از متدهای مشخص شده دارد تا با بهره گیری از اینها بتوانیم به صورت ساختاری مسنجم کدنویسی پروژه را انجام دهیم.

تعریف شئ : یک شئ، نمونه و عضوی از یک کلاس است که می توان از آن استفاده کرد. شئ و کلاس رابطه مکملی با هم دارند و هر گونه ویژگی ای که یک کلاس داشته باشد، شئ هم آن ویژگی را خواهد داشت.

نحوه تعریف و ایجاد کلاس در پایتون

در ابتدا باید بدانیم که نحوه تعریف کلاس در پایتون ترکیب تعریف های صورت گرفته در زبان ++C و Modula است. یک کلاس همه ی ویژگی های مشخص شده در برنامه نویسی شی گرا را ارائه می دهد.

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

به طور مثال برای اینکه نگاه ساده ای به موضوع کلاس (Class) و شی (Objects) داشته باشیم می توانید در عکس زیر مثالی از این تعریف را مشاهده کنید.

ویژگی های استاندارد در برنامه نویسی شی گرا شامل :

  • یک کلاس با استفاده از کلمه Class در ابتدای آن ایجاد می شود.
  • هر کد با تورفتگی نوشته می شود.
  • هر کدام از اشیا حاوی مقدارهای مشخص و حجم دلخواهی از داده ها است.
  • با بهره گیری از چند کلاس پایه می توانیم مکانیزم ارث بردن را ایجاد کنیم
  • کلاسی که از کلاس دیگری مشتق گرفته شده می تواند هر کلاس پایه خود را تحت همان نام کلاس فراخوانی کند.
  • کلاس ها در پایتون به صورت پویا و داینامیک تعریف می شوند که می تواند آنها را در زمان اجرا تعریف کرد و پس از تعریف هم در صورت نیاز اصلاح کرد.

مثال : در این مثال به سادگی با نحوه تعریف یک کلاس در پایتون آشنا می شویم. همانطور که گفته شد یک کلاس در پایتون با عبارت class تعریف و ایجاد می شود :

Class Fristclass
Statement 1
Statement 2
.
.
Statement N

برای اینکه بتوانیم رفتار را در داخل کلاس تعریف کنیم باید آن را درون یک تابع ایجاد کنیم.

class Person1 :
def __init__(self, name, family):
self.name = firstname
self.family = lastname

def fullname(self):
return self.name + " " + self.family

در این تابع که با نام fullname مشخص شده است مقدار ورودی ندارد و در اصل مقدار self با مفسر مقدار دهی میشود و شامل شی است که کار فراخوانی آنها را تابع انجام می دهد.

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

از جمله کاربردهای مفهوم شی گرایی می توان به بررسی آموزش هوش مصنوعی اشاره کرد که با استفاده از آن می توانیم به حوزه رباتیک و انواع گجت های هوشند ورود پیدا کنیم که در عصر حاضر بسیار پر اهمیت است و یکی از مهمترین مولفه های آموزش حرفه ای پایتون می باشد.

همچنان که مشاهده می کنید، در کد زیر از همین تابع fullname استفاده می کنیم.

>>> person = Person("Hassan","Bahremand")
>>> print(person.fullname())
Hassan Bahremand

در انتها مشاهده می شود بعد از اجرای این تابع مقدار خروجی که عبارت “Hassan Bahremand” شامل نام و نام خانوادگی است نمایش داده می شود.

در تعریف اشیاء دقت داشته باشید که شی نمونه از کلاس است، در کلاس فوق که مربوط به نام و نام خانوادگی است و یک شی عبارت است از نمونه ای برای این کلاس یعنی همان عبارت “Hassan Bahremand” که مقدار خروجی ما است.

معرفی فریمورک های زبان پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان محبوب در بین توسعه دهندگان است و کاربردهای مختلفی که می توان در زمینه های مختلف داشت باعث شده است تا محیط های توسعه متعددی برای آن آماده شود.

در ابتدا سوال این است که فریمورک چیست و چه مزایایی برای برنامه نویسان دارد؟

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

برنامه نویسان برای اینکه بتوانند به سادگی و آسانی بیشتری روند کاری شان را توسعه دهند به ابزاری نیاز دارند که مجموعه ای از دستورات، قواعد و کتابخانه های کدنویسی را داخل خود قرار داده باشد، به این ابزار اصطلاحا فریمورک گفته می شود.

با بهره گیری از فریمورک های پایتون می توان کدها و اسکریپت ها را سریعتر بنویسیم و با استفاده از کتابخانه های موجود در آنها کار ما برای بهره گیری از منابع ارزشمند پایتون راحتتر خواهد بود. با استفاده از آموزش نصب پایتون مدرسه قباد می توان با انواع گزینه ها و پکیج های نرم افزاری در بسته نصبی پایتون و قابلیت های مهمی که به این زبان اضافه کرد آشنا شوید تا کدنویسی برایتان آسان تر شود.

تعداد زیادی از فریمورک های پایتون موجود هستند که برای اهداف خاص مختلفی طراحی و نوشته شده اند، این زبان و ابزارهای کاربردی آن برای توسعه وب بسیار فعال هستند و این مورد دلیل اصلی برای این است که پایتون برای توسعه وب خیلی محبوب و پر کاربرد است.

معرفی فریمورک کیوی در پایتون

امروزه توسعه دهندگان اغلب بر روی طراحی و توسعه نرم افزار، وب و موبایل هستند و پایتون به صورت مجزا امکانات توسعه برنامه های تلفن همراه ندارد ولی کتابخانه ها و افزونه هایی از یک فریمورک وجود دارد که با استفاده از آنها می توانیم بر روی سیستم عامل های مختلفی مانند اندروید و iOS اپلیکیشن های جالبی بسازیم.

این فریمورک Kivy نام دارد که با استفاده از آن می توانید برنامه هایی تولید کنید در تمام سیستم عامل ها یکسان اجرا شود و نیازی به تدوین کدهای خود بعد از هر تغییر ندارید.

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

فریمورک کیوی در سال ۲۰۱۱ منتشر شد که می توان آن را بر روی پلتفرم های ویندوز، لینوکس، مک اجرا کرد. این ابزار از رویدادهای چند لمسی، ورودهای صفحه کلید و ماوس پشتیبانی می کند و از پردازنده گرافیکی GPU به خوبی ساپورت می کند چون با بهره گیری از OpenGL ES2 طراحی شده است.

مزایای فریمورک کیوی : 

  • وجود کتابخانه بزرگ و قدرتمند
  • اجرا بر روی تمام دستگاه ها با یک بار کدنویسی
  • پشتیبانی از چند لمسی با ابزارهای مفید و آسان
  • وجود کارایی بالاتر نسبت به گزینه های متناظر در HTML5
  • کاملا رایگان و متن باز
  • برنامه نویسی مرتب و تمیز 

معایب فریمورک کیوی :

  • سایز بزرگ بسته نصبی
  • نبود پشتیبانی از یک جامعه بزرگ 
  • کمبود مستندات و مثالهای مورد نیاز
  • رابط کاربری به صورت غیر بومی
  • وجود جایگزین ها غنی و بهتر با جامعه بزرگتر
  • تفسیر کد در هر مرحله 
  • نبود ساختار مناسب برای نوشتن برنامه های پیچیده

فریمورک کیوی به عنوان یکی از ابزارهای معتبر برای ساخت و طراحی اپلیکیشن های تحت موبایل برای کلیه سیستم های عامل آن یعنی اندروید و iOS شناخته می شود که برای کسب آموزش پروژه محور این ابزار می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :

معرفی فریمورک Django در پایتون

همانطور که فریمورک کیوی برای توسعه برنامه های موبایل مورد استفاده است، ابزار مورد نیاز برای توسعه صفحات وب سایت، فریمورک Django است. این ابزار یکی از بهترین های فریمورک وب پایتون است که با ویژگی های مهمی که دارد برای وب سایت های شما مناسب است و برای ساخت برنامه های با مقیاس بزرگ استفاده می شود که می تواند به آموزش حرفه ای پایتون برای شما کمک ویژه ای باشد.

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

بخش مهمی از محبوبیت آن مربوط به سرعت استقرار است و این فریمورک دارای بسیاری از پلاگین و ماژول های کاربردی برای توسعه برنامه های تحت وب است که می توان با سرعت بالاتری توسعه صفحات وب و اپلیکیشن های اینترنتی را انجام داد.

از قابلیت های مهم جنگو می توان به  اتصال پایگاه داده ORM، دارای اعتبار سنجی فرم، محافظ در برابر حملات، مسیریابی و تجزیه URL اشاره کرد.

مزایا و ویژگی های جنگو :

  • وجود توسعه سریع و آسان
  • دارای سئوی بهینه شده
  • دارای مقیاس پذیری بالا
  • سطح بالا برای پشنهادهای امنیتی
  • به صورت کاملا تست شده 
  • وجود مستندات خوب و عالی
  • همه کاره بودن
  • وجود انجمن و جامعه کاربری بزرگ
  • همه منظوره

در کنار ویژگی های ممتاز جنگو شما می توانید برای ساخت هر وب سایت مانند طراحی پرتال آموزشی، سایت های ویکی، شبکه های اجتماعی، سایت های خبری و همینطور ساخت وب سایت های انعطاف پذیر و رسپانسیو استفاده کرد. جنگو می تواند با هر نوع از فریمورک های سمت مشتری مانند ابزار و فریمورک های زبان PHP به خوبی کار کند.

فریمورک جنگو امکانات و کاربردی های متعددی در حوزه وب دارد که برای آشنایی کامل با آنها می توان با یادگیری آموزش فریمورک جنگو با تدریس اساتید زبده تسلط خودمان را بیشتر کنیم.

آموزش حرفه ای پایتون را چطور یاد بگیریم؟ + معرفی شئ گرایی در پایتون

مزیت کاربردی و مهم دیگر جنگو این است که می توانید از آن بر روی تمامی انواع هاست های میزبانی وب مانند هاست لینوکس، سرورهای مجازی، هاست ویندوز و همچنین Mac OS X بهره ببرید. جنگو بر روی اغلب ارائه دهندگان میزبانی وبسایت حتی به صورت مجزا و در قالب هاست پایتون قابل سفارش و خریداری است.

جمع بندی درباره آموزش حرفه ای پایتون

در این مقاله سعی مان بر این بود که به صورت پیشرفته تر به زبان پایتون نگاه کنیم و با بررسی مبحث شی گرایی که نقش مهمی در توسعه نرم افزارهای امروزی دارد بخش متمایزتری از این زبان را واکاوی کنیم.

برای شروع یادگیری زبان پایتون و مباحث پیرامون آن می توان با بهره گیری از آموزش آنلاین مدرسه قباد در بزرگترین دانشگاه مجازی کشور اطلاعات کاملی کسب کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 2 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.