سی اس تیم بهترین بازی های آیفون در سال 2021 - سی اس تیم

گوشی‌های آیفون اپل از جمله محبوب‌ترین دستگاه‌های هوشمند در سراسر جهان هستند و همین محبوبیت بالا باعث شده تا تولید کنندگان بازی هم توجه ویژه‌ای به این گوشی‌ها داشته باشند. خوشبختانه، اپل سیستم نرم افزاری گوشی‌های خود را همواره به صورت بهینه و کارآمد طراحی می‌کند و اغلب بازی‌ها بر روی آیفون‌های سازگار به خوبی نصب و اجرا می‌شوند. در صورتی که شما هم از دوست‌داران بازی هستید و می‌خواهید چند عنوان خوب و ارزشمند را بر روی گوشی خود نصب کنید، در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا نگاهی به بهترین بازی های آیفون در سبک‌های مختلف بیندازیم.

بهترین بازی‌ های ماجرایی آیفون

Minecraft

Minecraft

بازی ماینکرافت یک سرگرمی به تمام معناست. در این بازی یک دنیای عظیم با قابلیت‌های فراوان در اختیار شما قرار گرفته تا هر آنچه را که دوست دارید بسازید و خلق کنید. البته، برای اینکه بازی حالت یکنواخت و تکراری پیدا نکرده و بازیکنان هدف داشته باشند، یک حالت داستانی هم برایش در نظر گرفته شده است. در ماینکرافت روزها معمولاً مشغول جمع‌آوری آیتم، ساخت و ساز و کشف رمز و رازهای بازی هستید و شب‌ها باید در برابر دشمنانی که قصد نابود کردن شما و ساخته‌هایتان را دارند، ایستاده و مبارزه کنید.

لینک بازی Minecraft در پلی استور

Forgotten Anne

Forgotten Anne

انیمه‌های ژاپنی در سراسر دنیا طرفداران بی‌شماری دارند، اما متأسفانه بازی‌های کمی با سبک و سیاق این انیمه‌ها تولید می‌شود. یکی از جدیدترین بازی‌هایی که توانسته نظر انیمه‌بازها را به خود جلب کند، Forgotten Anne است. این بازی ماجرایی، به صورت دو بعدی طراحی شده و سبک گرافیکی آن کاملاً مشابه انیمه‌های هنرمندان ژاپنی است. روایت داستان یکی از نقاط قوت اصلی Forgotten Anne است و حتی می‌توان این عنوان را یک انیمه تعاملی نیز نامید. شاید نیاز به هیچ توضیح اضافه‌ای نباشد و مطمئناً دوست‌داران انیمه با خواندن همین دو خط تصمیم‌شان را برای دانلود بازی گرفته‌اند!

لینک بازی Forgotten Anne در پلی استور

The Gardens Between

The Gardens Between

The Gardens Between یک بازی چهاربعدی است! البته، منظورمان از بعد چهارم، زمان است. در هر مرحله از این بازی کنترل یک یا چند شخصیت را بر عهده داشته و باید به آن‌ها کمک کنید تا مسیر را تا انتها و بالاترین نقطه پیش بروند. اما مسیر پر از چالش‌های فراوان و متنوع است که عبور از هر کدام از آن‌ها به استراتژی و راه‌کار خاصی نیاز دارد. در The Gardens Between نه تنها باید عوامل محیطی را به خوبی مورد استفاده قرار دهید، بلکه با عقب و جلو کردن زمان باید ترتیب اتفاق افتادن برخی کارها را تغییر داده و به این ترتیب از موانع عبور کنید. این بازی یکی از بهترین عناوین ماجرایی برای گوشی‌های آیفون است و پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

لینک بازی The Gardens Between در پلی استور

Valiant Hearts: The Great War

Valiant Hearts The Great War

بازی‌های با موضوع جنگ جهانی به هیچ وجه کم نیستند، اما شاید هیچکدام از آن‌ها نتوانسته باشند به خوبی Valiant Hearts عمق تاریکی و تباهی جنگ را به تصویر بکشند. اشتباه نکنید، بازی اصلاً تاریک و افسرده کننده نیست. روند گیم پلی کاملاً جذاب بوده و شما را ساعت‌ها پای گوشی می‌نشاند، اما روایت داستان به حدی قوی و خوب کار شده که در عین مفرح بودن می‌تواند مفاهیم عمیقی را به مخاطب منتقل کند. بازی به صورت دو بعدی طراحی شده و به سخت افزار چندان قدرتمندی نیاز ندارد. اگر آیفون شما از سیستم عامل آی او اس ۱۰ به بالا استفاده می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم Valiant Hearts را به هیچ وجه از دست ندهید.

لینک بازی Valiant Hearts در پلی استور

FAR: Lone Sails

FAR Lone Sails

FAR: Lone Sails در نگاه اول شما را به یاد بازی‌هایی مانند لیمبو خواهد انداخت. بازی با همان تم تاریک و سیاه لیمبو طراحی شده و رنگ قرمز در آن به عمد درخشان‌تر از بقیه رنگ‌ها است. در FAR: Lone Sails کنترل یک ربات کوچک را بر عهده دارید که سوار بر یک وسیله نقلیه بزرگ شبیه کشتی، به دنبال سرنوشتی نامعلوم پیش می‌رود. این ربات کوچک در هر یک از مراحل بازی که وظیفه دارد تا آیتم‌های لازم را برای ادامه سفر خود فراهم کرده و کشتی را دوباره به راه بیندازد. گرافیک سه‌بعدی در نمای دو بعدی و تنوع بالای محیط‌های بازی، از نقاط قوت اصلی FAR: Lone Sails هستند.

لینک بازی FAR: Lone Sails در پلی استور

بهترین بازی‌ های اکشن آیفون

Call of Duty: Mobile

Call of Duty Mobile

سری بازی‌های کال آف دیوتی واقعاً نیازی به معرفی کردن ندارند. در دو دهه گذشته نسخه‌های مختلفی از این مجموعه برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی عرضه شده، اما اکتیویژن هیچگاه نتوانسته بود تجربه بازی را به شکل کامل به گوشی‌های موبایل وارد کند. خوشبختانه این اتفاق با Call of Duty: Mobile رخ داده و می‌توانید مطمئن باشید که همان تجربه آشنای کال آف دیوتی را در گوشی آیفون خود پیش رو دارید. این بازی به صورت رایگان عرضه شده اما فاقد بخش داستانی است. البته، تنوع بالای بخش چند نفره این موضوع را تاحدود زیادی جبران کرده و جای خالی بخش تک نفره زیاد احساس نمی‌شود.

لینک بازی Call of Duty: Mobile در پلی استور

Modern Combat 5

Modern Combat 5

Modern Combat 5 یکی از تولیدات استودیوی نام آشنای گیم لافت است که سابقه‌ای طولانی در تولید بازی‌های موبایل دارد. تا قبل از اینکه Call of Duty: Mobile عرضه شود، مجموعه Modern Combat و به خصوص شماره پنجم آن نزدیک‌ترین عنوان به مجموعه کال آف دیوتی بود که می‌توانست طرفداران این سری را در گوشی‌های هوشمند به خواسته‌شان برساند. البته، با وجود حضور پرقدرت کال آف دیوتی، Modern Combat 5 هنوز هم یکی از بهترین اکشن شوترهای آیفون است که به خصوص بخش داستانی آن جذابیت بالایی را به همراه دارد.

لینک بازی Modern Combat 5 در پلی استور

Fortnite

Fortnite

بازی سبک بتل رویال در طی چند سال اخیر به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کرده‌اند، و یکی از عناوینی که توانسته این سبک را به بلوغ نسبتاً کامل برساند، فورتنایت است. فورتنایت گرافیکی کارتونی دارد اما روند گیم پلی آن به شدت جدی و بزرگسالانه است. انواع و اقسام کاراکترهای قابل انتخاب (که هر روز هم به تعداشان افزوده می‌شود)، آیتم‌های بسیار زیاد برای تغییر ظاهر شخصیت‌ها و اسلحه‌ها، محیط بزرگ با امکان ساخت و ساز در آن، و چندین و چند ویژگی دیگر باعث شده تا بازیکنان فورتنایت نتوانند به چیزی غیر از این بازی فکر کنند!

بازی Fortnite در حال حاضر از پلی استور حذف شده است

PUBG MOBILE

PUBG MOBILE

پابجی موبایل را می‌توان سردمدار سبک بتل رویال دانست. با اینکه پابجی ابداع کننده این سبک نبوده اما توانست آن را به محبوبیت و شهره جهانی برساند و امروزه شاهد عرضه چندین عنوان بتل رویال بسیار محبوب هستیم. به هر حال، با وجود رقابت سختی که در بین بازی‌های بتل رویال در گرفته، پابجی هنوز هم طرفداران پر و پا قرصی دارد و در دنیای گوشی‌های هوشمند هم سرورهای پابجی موبایل همواره شلوغ و پرازدحام هستند. اگر گوشی آیفون دارید و می‌خواهید با سبک بتل رویال آشنا شوید، پیشنهاد ما این است که اول از همه به سراغ پابجی موبایل بروید.

لینک بازی PUBG MOBILE در پلی استور

Guns of Boom

Guns of Boom

بازی Guns of Boom را می‌توان نزدیک‌ترین عنوان به Overwatch در دنیای گوشی‌های هوشمند دانست. این بازی دقیقاً از همان سبک گرافیک کارتونی و جذاب استفاده می‌کند و نمای گیم پلی آن هم اول شخص است. سبک اکشن اول شخص از محبوب‌ترین سبک‌های بازی در رایانه‌های شخصی است اما در سال‌های اخیر به واسطه پیشرفت سخت افزاری گوشی‌ها و عرضه مدل‌های گیمینگ که سیستم کنترلی بهینه‌تری دارند، این سبک جای خود را در دنیای گوشی‌های هوشمند نیز باز کرده است. تجربه Guns of Boom در گوشی آیفون مطمئناً یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های ممکن است.

لینک بازی Guns of Boom در پلی استور

بهترین بازی ‌های ریسینگ آیفون

Need For Speed: No Limits

Need For Speed No Limits

سری بازی‌های نید فور اسپید از قدیمی‌ترین عناوین ریسینگ در دنیای بازی‌های ویدیویی هستند. تاکنون چندین و چند شماره از این مجموعه در نسل‌های متمادی کنسول‌ها روانه بازار شده و حالا نوبت گوشی‌های هوشمند شده تا جولانگاه ماشین‌های سریع و مسابقات جنون آمیز باشند. Need For Speed: No Limits را می‌توان پخته‌ترین و کامل‌ترین بازی از سری نید فور اسپید دانست که بر روی گوشی‌های هوشمند عرضه شده و خوشبختانه در گوشی‌های آیفون نیز قابل تجربه کردن است.

لینک بازی Need For Speed: No Limits در پلی استور

Asphalt 9: Legends

Asphalt 9 Legends

اگر از گیمرها و کاربران قدیمی گوشی‌های تلفن همراه باشید، حتماً نام آسفالت برایتان آشناست. آسفالت از زمانی که هنوز سیستم عامل آی او اس و اندروید پا به عرصه وجود نگذاشته بودند، محبوبیت بالایی در بین دوست‌داران بازی‌های ماشین سواری داشت و گوشی‌های جاوا و سیمبیان پذیرای نسخه‌های مختلف آن بودند. البته، پیشرفت تکنولوژی و قدرتمندتر شدن گوشی‌های هوشمند این زمینه را فراهم کرد تا استودیوی گیم لافت بهترین بازی‌های ریسینگ را برای این دستگاه‌ها تولید کند و آسفالت ۹ هم مطمئناً‌ سرآمد آن‌هاست. آسفالت ۹ از آن دسته بازی‌هایی است که حتماً باید روی آیفون خود داشته باشید.

لینک بازی Asphalt 9: Legends در پلی استور

Real Racing 3

Real Racing 3

سبک شبیه‌ساز رانندگی از زمان کنسول پلی استیشن و پلی استیشن ۲ با سری بازی‌های «گرن توریسمو» جایگاه مناسبی را در دنیای بازی‌های ویدیویی کسب کرد و حالا که نسل نهم کنسول‌ها را آغاز کرده‌ایم، همچنان یکی از سبک‌های محبوب به شمار می‌رود. توجه به گرافیک واقع‌گرایانه و کنترل روان و در عین حال نزدیک به واقعیت ماشین‌ها از مشخصه‌های اصلی بازی‌های این سبک هستند و Real Racing 3 توانسته به خوبی آن‌ها را در گوشی‌های هوشمند پیاده‌سازی کند. این بازی برخلاف برخی از عناوین شبیه‌ساز، اصلاً سخت نیست و به خوبی شما را قدم به قدم تا حرفه‌ای شدن همراهی می‌کند.

لینک بازی Real Racing 3 در پلی استور

Gear.Club – True Racing

Gear.Club – True Racing

بازی‌های آرکید مانند نید فور اسپید و شبیه‌ساز مانند Real Racing، هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و از همین رو بازیبازها را معمولاً به دو گروه تقسیم می‌کنند. اما در این بین، برخی عناوین هم تلاش دارند تا ترکیبی از این دو سبک ماشین‌سواری را ارائه کرده و نظر مثبت هر دو قشر از مخاطبان را جلب کنند؛ Gear.Club – True Racing یکی از این نوع بازی‌هاست که نه می‌توان آن را آرکید کامل نامید و نه شبیه‌ساز کامل. بازی در ظاهر مانند عناوین شبیه‌ساز به نظر می‌رسد اما پیچیدگی‌ها و برخی واقع‌گرایی‌های این سبک را کنار گذاشته تا لذت انجام مسابقات پرهیجان را برای همه کاربران، چه حرفه‌ای و چه مبتدی، به یک اندازه به ارمغان بیاورد.

لینک بازی Gear.Club – True Racing در پلی استور

Trials Frontier

Trials Frontier

اگر از گیمرهای قدیمی باشید، حتماً بازی موتوراما را به یاد دارید. این بازی در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و یک عنوان موتورسواری دو بعدی را پیش روی مخاطبان خود قرار داد. انجام مسابقات موتورسواری در نمای دوبعدی به خودی خود بسیار عجیب بود، اما سازنده بازی (تنها یک نفر بود!) با شبیه‌سازی دقیق مکانیک موتور و گرانش زمین، توانسته بود عناونی اعتیادآور و فوق العاده جذاب را تولید کند. حالا بعد از گذشت سال‌ها Trials Frontier آمده تا همان حس و حال را در گوشی‌های آیفون مدرن القاء کرده و کاربران را در یک پیست دو بعدی پر از مانع به چالش بکشد.

لینک بازی Trials Frontier در پلی استور

بهترین بازی‌ های معمایی آیفون

Monument Valley 1 and 2

Monument Valley 1 and 2

بازی‌های پازل عمدتاً بر پایه گشت و گذار در محیط و حل معماها استوار هستند. در واقع، شما به عنوان بازیباز یک کاراکتر را هدایت کرده و از مراحل مختلف عبور می‌دهید. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید، چرا نباید برای حل معماها محیط را تغییر بدهیم! این ایده عجیب، پایه و اساس شکل‌گیری Monument Valley بوده و نتیجه بسیار خوبی هم  داشته است. در Monument Valley یک شخصیت کوچک و دوست داشتنی را باید به انتهای مسیر و مقصد هر مرحله برسانید. اما این بار به جای کنترل شخصیت، محیط بازی را کنترل می‌کنید! شما می‌توانید با چرخاندن مرحله، به نوعی خطای دید ایجاد کرده و راه‌هایی را پیش پای کاراکتر بازی بگذارید که در حالت عادی در دسترس نبودند. توضیح دادن روند بازی Monument Valley بسیار سخت است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همین حالا هر دو شماره این بازی را بر روی گوشی آیفون خود دانلود کرده و شخصاً آن‌ها را تجربه کنید.

لینک بازی Monument Valley در پلی استور

Candy Crush Saga

Candy Crush Saga

کندی کراش در ابتدای عرضه خود به یک پدیده بدل شده بود و روی هر گوشی هوشمندی می‌شد یک نسخه از آن را پیدا کرد! ایده‌ای که این بازی به کار بسته اصلاً ایده جدیدی نیست. جورچین سه‌تایی از قدیمی‌ترین سبک‌های معمایی در دنیای گیم است و بازی‌های مشهور زیادی را در این سبک دیده‌ایم. اما آنچه که کندی کراش را از بقیه متمایز می‌کند، جلوه‌های بصری و صوتی فوق العاده آن است. ترکاندن شیرینی‌ها و آبنبات‌های مختلف در صفحه نمایش گوشی آنچنان لذت بخش است که پس از شروع بازی محال است به این زودی‌ها بتوانید از آن دست بکشید. اگر تا به حال کندی کراش را تجربه نکرده‌اید، فرصت را بیشتر از این از دست نداده و همین حالا آن را نصب کنید.

لینک بازی Candy Crush Saga در پلی استور

Mekorama

Mekorama

Mekorama یک بازی بسیار کم حجم در سبک معمایی است که بدون هیچ دردسر خاصی بر روی گوشی آیفون شما نصب شده و به اتصال مداوم اینترنت هم نیازی ندارد. در این بازی کنترل یک ربات کوچک و دوست داشتنی را در دست می‌گیرید و باید به آن کمک کنید تا اهداف هر مرحله را برآورده کند. البته، اگر حس می‌کنید خلاقیت بالایی دارید می‌توانید دست به کار شده و خودتان چند مرحله برای این بازی طراحی کنید! قابلیت ساخت مرحله و به اشتراک‌گذاری آن باعث شده تا Mekorama عملاً یک بازی نامحدود باشد و هیچگاه به انتها نرسد.

لینک بازی Mekorama در پلی استور

The Room series

The Room

مجموعه بازی‌های The Room از متفاوت‌ترین عناوین معمایی در دنیای گیم هستند که کاملاً از دل گوشی‌های هوشمند بیرون آمده و بر روی این دستگاه‌ها توسعه یافته است. سازندگان خلاق The Room توانسته‌اند از سیستم کنترل لمسی گوشی‌های هوشمند بهترین استفاده را کرده و یک بازی معمایی جذاب با چالش‌های منطقی و تحسین برانگیز را خلق کنند. تاکنون چهار شماره از The Room عرضه شده که ما هم به علت جذاب بودن تمام نسخه‌ها، همه را به صورت یکجا و به عنوان مجموعه به شما معرفی کردیم.

لینک بازی The Room در پلی استور

Mini Metro

Mini Metro

بیشتر ما در روز چندین بار از مترو استفاده می‌کنیم، اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که می‌توان از همین ایده ساده یک بازی فوق العاده سرگرم کننده ساخت؟ در Mini Metro یک نقشه خطوط مترو پیش روی شما قرار می‌گیرد و وظیفه شما این است که تمام ایستگاه‌ها را با کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه‌ها به هم وصل کنید. ایده ساده‌ای است، اما مطمئن باشید پس از اینکه چند مرحله از Mini Metro را پشت سر گذاشتید، به این سادگی نخواهید توانست آن را کنار بگذارید.

لینک بازی Mini Metro در پلی استور

بهترین بازی‌ های ورزشی آیفون

eFootball PES 2021

eFootball PES 2020

بازی‌های فوتبالی از قدیم الایام انتخاب اول بسیاری از دارندگان کنسول و رایانه‌های خانگی بوده و حتی کسانی که گیمر محسوب نمی‌شوند، از تجربه این بازی‌ها لذت می‌برند. بازار بازی‌های فوتبالی هم به طور کامل در دست دو غول بازیسازی بزرگ دنیا یعنی کونامی و EA قرار دارد و این دو شرکت هر سال یک شماره جدید از بازی‌های خود را روانه بازار می‌کنند. با اینکه سری فیفا در چند سال اخیر توانسته گوشی سبقت را از PES (eFootball کنونی) برباید، اما در دنیای گوشی‌های هوشمند قضیه تاحدودی فرق می‌کند و کونامی عملکرد بهتری داشته است. eFootball PES 2021 یک نسخه جمع و جور و تقریباً کامل از بازی کنسولی با همین نام محسوب شده و تجربه‌ای مشابه را به ارمغان آورده است.

لینک بازی eFootball PES 2021 در پلی استور

FIFA Football

FIFA Football

هر وقت که نام بازی فوتبال به میان می‌آید، نمی‌توان از سری فیفا یاد نکرد. فیفا از قدیمی‌ترین سری بازی‌های ویدیویی است و همواره تلاش کرده تا خود را به عنوان بازی ویدیویی رسمی فوتبال در سراسر جهان معرفی کند (حتی نام بازی هم بر اساس همین استراتژی تعیین شده). نسخه موبایلی فیفا با نسخه‌های کنسولی آن کمی فرق دارد اما همچنان به همان اندازه جذاب و سرگرم کننده است. سیستم کنترل بازی در نسخه جدید بهبودهای فراوانی داشته و برای اجرا در گوشی‌های هوشمند بهینه‌تر شده است. بخش آلتیمیت هم که یکی از بخش‌های ثابت سری فیفا است و در نسخه موبایلی هم حضور دارد.

لینک بازی FIFA Football در پلی استور

Table Tennis Touch

Table Tennis Touch

ساخت بازی ویدیویی از ورزش تنیس روی میز می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارها برای یک استودیوی بازیسازی باشد! استودیوهای بسیار کمی در جهان هستند که چنین چالشی را بپذیرند و دست به ساخت بازی تنیس روی میز بزنند. اعضای استودیوی ژاپنی یاکوتو یکی از این معدود افراد هستند که در سال ۲۰۱۴ بازی Table Tennis Touch را روانه بازار کردند. برخلاف انتظار، نتیجه کار این استودیو بسیار جالب بوده و به کمک صفحه نمایش لمسی گوشی‌های آیفون توانسته‌اند تجربه لذت بخشی از تنیس روی میز را به ارمغان بیاورند.

لینک بازی Table Tennis Touch در پلی استور

Golf Blitz

Golf Blitz

گلف یکی از مفرح‌ترین و البته لوکس‌ترین ورزش‌های جهان است. روند ساده این ورزش باعث شده تا ساخت بازی از آن بسیار ساده باشد و به همین دلیل نیز صدها بازی گلف بر روی کنسول‌های مختلف تولید شده است. اما بازی Golf Blitz  با بقیه بازی‌های گلف که تاکنون بازی کرده‌اید، تفاوت دارد. Golf Blitz با وجود حفظ قوانین گلف، یک حالت معمایی و حل پازل به آن بخشیده که باعث جذاب‌تر شدن روند بازی شده است. مرحله‌های این بازی هیچ شباهتی به دنیای واقعی ندارند و البته از نمای کاملاً دوبعدی نمایش داده می‌شوند! به احتمال زیاد تاکنون بازی گلف دوبعدی را تجربه نکرده‌اید و ممکن است در نگاه اول این نوع بازی برایتان عجیب باشد. اما مطمئن باشید، تنها با انجام چند مرحله از Golf Blitz از طرفداران پر و پا قرص آن خواهید شد.

لینک بازی Golf Blitz در پلی استور

NBA 2k

NBA 2k19

بستکبال یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های گروهی است و همین محبوبیت بالا باعث شده تا در دنیای بازی‌های ویدیویی هم همواره حضور پررنگی داشته باشد. البته، ساخت بازی بسکتبال همواره چالش برانگیز بوده و استودیوهای بسیار کمی موفق شده‌اند تا عنوانی خوش ساخت و جذاب را روانه بازار کند. یکی از این تولید کنندگان ۲K Games است که سری بازی‌های NBA 2k را برای طرفداران این ورزش ساخته و توانسته نظر مثبت آن‌ها را جلب کند. NBA 2k در گوشی‌های آیفون دقیقاً از همان مکانیک و گیم پلی نسخه کنسولی بهره می‌برد و برای طرفداران بستکبال بهترین انتخاب خواهد بود.

لینک بازی NBA 2k در پلی استور

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها