سی اس تیم دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان - سی اس تیم

پرندگان، جانورانی خون گرم و تخم گذار می‌باشند که در همه جای دنیا یافت می‌شوند. در ادامه با ۳۷ دانستنی درباره‌ی تمام پرندگان با دیجی رو همراه باشید و شک نکنید که به حقایق جالبی برخواهید خورد.( عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید تزئینی بوده و لزوما نمایندهٔ پرنده‌ی مذکور نمی‌باشند.)

۱.بیش از ۹۵۰۰ گونه پرنده در دنیا وجود دارد. دانشمندان به طور معمول آنها را در ۳۰ دسته طبقه بندی می‌کنند. پرندگان گسترده‌ترین حیوانات در تمام دنیا هستند.

۲. بلندترین پری که تابحال دیده شده متعلق به مرغی در ژاپن بوده. پرهای دم او ۱۰.۵۹ متر درازا داشته‌اند.

۳. اغلب پرندگان برای اینکه وزنشان کم شود مثانه ندارند.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۴. ریه‌های پرندگان پیچیده‌تر و کاراتر از سایر پستاندارن است و حجم بیشتری را نیز اشتغال می‌کنند. مثلا یک بیستم بدن انسان را ریه‌ها اشغال کرده‌اند درحالیکه این مقدار برای پرندگان یک پنجم است.

۵. تقریبا دو سوم گونه‌های پرنده قابل یافت در جنگل‌های بارانی گرمسیری هستند.

۶. جغدها نمی‌توانند چشم‌هایشان را بچرخانند، به همین دلیل برای دیدن پشت سرشان کامل سرشان را می‌چرخانند.

۷. در قارهٔ آمریکا سالانه بین ۱.۴ تا ۳.۷ میلیارد پرنده به دست گربه‌ها کشته می‌شود.

۸. تنها پرنده‌ای که در انتهای منقارش سوراخ بینی دارد کیوی است. این سوراخها به او کمک می‌کنند که غذایش، که چیزهایی مانند کرم وحشرات است، را در روی زمین بو بکشد.

۹. برخلاف اکثر پرندگان که آواز می‌خوانند، دارکوب نوکش را روی درخت‌ها میکوبد. دارکوبها یکدیگر را از صدای کوبیدن منقارشان شناسایی می‌کنند.

۱۰. پرحرف‌ترین طوطی دنیا، طوطی خاکستری آفریقایی است. این طوطی‌ها می‌توانند بیش از ۸۰۰ کلمه صحبت کنند درحالیکه بیشتر گونه‌های طوطی تنها قادر به یاگیری ۵۰ کلمه می‌باشند.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۱۱. یک دارکوب سبز می‌تواند روزانه ۲ هزار مورچه بخورد.

۱۲. پر پر ترین پرنده با ۲۵ هزار پر قو بوده و کم پر ترین آنها مرغ مگس خوار با ۱۰۰۰ پر می‌باشد.

۱۳. بسیاری از پرنده‌ها مانند سار، آوازی می‌خوانند که فراصوت محسوب شده و انسانها قادر به شنیدنش نیستند.

۱۴. معدنچی‌های ذغالسنگ از قناری برای تشخیص سطوح کربن مونوکسید در معادن استفاده می‌کردند.آنها می‌دانستند که اگر قناری تلف شود آنها هم در خطرند.

۱۵. منقار کیسه مانند پلیکان می‌تواند در لحظه ۲.۵ گالن آب را در خود داشته باشد.

۱۶. لاشخوری به نام Lammergeyer با استخوانها به بالا پرواز می‌کند و سپس آنها را بر روی سنگ‌های می‌اندازد. او سپس استخوانهای خرد شده را می‌خورد.

۱۷. با اینکه بنظر میرسد پرنده‌ها روی زانوهایشان خم می‌شوند، ولی درواقع آن مچ پایشان است. زانوی پرنده‌ها بالاتر، زیر پرهایشان مخفی شده‌است.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۱۸. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که پرندگان در حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش و در دوران مزوزوئیک، از دایناسورها تکامل یافتند.

۱۹. فلامینگوها در تمام عمرشان( بعضی ۵۰ سال) با جفتشان می‌مانند.

۲۰. وزن پرهای یک پرنده از استخوانهایش بیشتر است.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۲۱. تقریبا ۷۵٪ از پرندگان در طبیعت کمتر از یک سال عمر می‌کنند. هرچه جثهٔ پرنده بزرگتر باشد، عمرش هم بیشتر می‌شود؛ حتی بعضی پرندگان ۸۰ سال هم عمر می‌کنند.

۲۲. بلندترین، درازترین و سنگین‌ترین پرندهٔ دنیا شترمرغ است. شتر مرغ نر می‌تواند ۲.۷ متر قد و ۱۶۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. چشم آنها از تمام حیوانات روی خشکی و حتی از مغز خودشان بزرگتر است.

۲۳. شترمرغ تنها پرنده‌ای است که با اراده و تمایل خودش از تخم‌های دیگر پرنده‌ها مراقبت می‌کند.

۲۴. بزرگ‌ترین پرنده‌ای که تابحال روی زمین وجود داشته پرندهٔ فیلی بی‌پرواز بوده و ۴۵۰ کیلوگرم هم  وزن داشته. هر تخم او به اندازه‌ی ۷ تخم شترمرغ بوده. پرنده‌های فیلی ۴۰۰ سال پیش منقرض شدند.

۲۵. بازی انگری بردز فقط در اپ استور بیش از ۷ میلیون نسخ بفروش رفت. این بازی توسط یک تیم ۴ نفره ساخته شد و در ابتدا انقدر برایشان بی‌اهمیت بود که ۸ ماه طول کشید تا تمامش کنند.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۲۶. فقط یک پستاندار می‌تواند پرواز کند و آن خفاش است، هرچند نحوهٔ پروازش با پرنده‌ها متفاوت است. حشرات هم الگوی پروازی‌شان با پرنده‌ها متفاوت است.

۲۷. پنگوئن امپراطور تنها پرنده‌ای است که در وسط زمستان تخم می‌گذارد. با این کار او فرزندش به آسانی بهار و تابستان و پاییز را سر می‌کند و برای جان سالم به در بردن در زمستان بعدی به اندازه‌ی کافی بزرگ شده است.

۲۸. پرندگان وقتی می‌خوابند از روی شاخهٔ درختها نمی‌افتند چون انگشتانشان به طور خودکار دور شاخه‌ای که رویش ایستاده‌اند می‌پیچد و از آنجا که عمل گرفتن با تاندون‌ها انجام می‌شود نه ماهیچه‌ها، پرنده‌ها می‌توانند بدون خطر افتادن راحت بخوابند.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۲۹. همهٔ پرندگان استخوان توخالی ندارند، مثلا آنهایی که به زیر آب می‌روند یا خیلی سریع پرواز می‌کنند استخوانهای پرتری دارند.

۳۰. فانوس‌های دریایی برای پرندگان خطرناک هستند، چراکه آنها، مخصوصا در هوای مه آلود، به سمتشان پرواز می‌کنند و وقتی توی شیشه میروند کشته می‌شوند.

۳۱. پرندگان فرارسیدن فصل زمستان را با تغییر درهورمونهایی که باعث اضافه شدن چربی در آنها می‌شود، تغییر طول روز و حس کردن تغییرات کوچک در فشار هوا متوجه می‌شوند.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۳۲. در برخی پرنده‌ها مثل اردک‌ها، چشم‌ها در ۲ طرف سر قرار گرفته تا بتوانند دید ۳۶۰ درجه داشته باشند.

۳۳. خطرناک‌ترین پرنده‌ی دنیا کاسوآری است که بی‌پرواز است و با یک ضربه دشمنش را می‌کشد.

۳۴. با گذشت زمان، تعداد زیادی از پرندگان توانایی پروازشان را از دست دادند. بی‌پرواز بودن چند مزیت دارد، مثلا یک پرندهٔ بی‌پرواز لازم نیست ماهیچه‌های پروازی بزرگی داشته باشد و انرژی‌ای صرف پرواز یا حمل کردن آن ماهیچه‌ها بکند. یک پرندهٔ بی‌پرواز همچنین به غذای کمتری احتیاج دارد که این شانس زنده ماندن او را در مکان‌هایی که تامین غذا با مشکل صورت مواجه است بالامیبرد.

دیجی فکت:37 دانستنی درباره‌ی پرندگان

۳۵. ۱۱٪ از گونه‌های پرندگان در دنیا در معرض خطر انقراض قراردارند. خشک شدن زمین‌های خیس و مرطوب و از بین رفتن جنگل‌ها از عمده‌ دلایل این انقراض هستند. اما آلودگی و آفتکش‌ها هم در این انقراض بی‌تاثیر نیستند.

۳۶. بیش از ۱۵۰ نوع پرنده از سال ۱۶۰۰ تابحال منقرض شده‌اند و خیلی پرنده‌های دیگر هم هستند که احتمالا دانشمندان هنوز آنها را شناسایی نکرده‌اند.

۳۷. با اینکه با اصطلاح« چشماش مثل عقاب تیزه» بنظرمیرسد که عقاب‌ها دیدی خیلی از بهتر از انسانها داشته باشند، اما فقط یک گونه عقاب است که کمی بهتر از انسانها می‌بیند، بقیهٔ عقاب‌ها دیدی همانند انسان دارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 71 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها